Η οικονομική κρίση που έχει γίνει αισθητή στο βαλάντιό μας, έχει
επιφέρει αλλαγές στις συνήθειες των περισσοτέρων, με διάφορα κινήματα
πολιτών, όπως το “Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω”, να επιδόδονται σε μια
προσπάθεια αντίστασης στα οικονομικά μέτρα και εξεύρεσης οικονομικότερων
τρόπων διαβίωσης.
Η γενικευμένη αντίδραση, όπως αποτυπώνεται σε έρευνα της εφημερίδας “Κυριακάτικη
Ελευθεροτυπία”, καταγράφεται τόσο στις διαδηλώσεις ενάντια στα
μέτρα, όσο και σε ένα άτυπο μποϊκοτάζ των πολιτών που ξεκίνησε ως η
“αντίσταση της γειτονιάς” και κατόρθωσε να προκαλέσει κατακόρυφη μείωση
των δεικτών.
Στάση στις πληρωμές των τραπεζών
Μεγάλη μερίδα ...
δανειοληπτών, επικαλούμενη αδυναμία εξόφλησης δανείων, περιμένει τη νομοθετική ρύθμιση για επαναδιαπραγμάτευση των χρεών. Βέβαια, λόγω κόντρας μεταξύ των υπουργείων Οικονομίας και Οικονομικών, δεν έχει κατατεθεί ακόμη το νομοσχέδιο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, το οποίο προέβλεπε διαγραφή έως και 90% των χρεών.
δανειοληπτών, επικαλούμενη αδυναμία εξόφλησης δανείων, περιμένει τη νομοθετική ρύθμιση για επαναδιαπραγμάτευση των χρεών. Βέβαια, λόγω κόντρας μεταξύ των υπουργείων Οικονομίας και Οικονομικών, δεν έχει κατατεθεί ακόμη το νομοσχέδιο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, το οποίο προέβλεπε διαγραφή έως και 90% των χρεών.
Οι τράπεζες, βλέποντας ότι προσεχώς θα μεγαλώσει η κατηγορία των πελατών
που δεν θα μπορεί να αντεπεξέλθει λόγω μείωσης του εισοδήματος,
επιχειρούν να διευκολύνουν ορισμένους, επιμηκύνοντας τη διάρκεια του
δανείου, κάτι που στην πράξη σημαίνει πληρωμή περισσότερων τόκων και
αλλαγή σε όρους του δανείου.
Μειώσεις σε καφέδες και delivery
Σε 20% με 30% κινείται η πτώση σε καφετέριες και γνωστές αλυσίδες
delivery, με τον κόσμο να μην επισκέπτεται τόσο συχνά όσο παλιότερα τις
καφετέριες, ενώ περιορίζει και τις παραγγελίες έτοιμου φαγητού.
Λιγότερο διάβασμα και μουσική από το διαδίκτυο
Πτώση 20% εμφανίζουν, σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική
Υπηρεσία, οι πωλήσεις στα βιβλιοπωλεία, ενώ σε αντίστοιχο ποσοστό
κυμαίνεται και η πτώση στα δισκοπωλεία, μία αγορά που είδε είχε υποστεί
το πλήγμα από το κατέβασμα των τραγουδιών μέσω διαδικτύου.
Αυλαία στα θεάματα
Ούτε οι συναυλίες του καλοκαιριού δεν θα μπορούσαν να μην επηρεαστούν
από το περιορισμένο βαλάντιο, λόγος για τον οποίο θα παρελάσουν λιγότερα
συγκροτήματα από τη χώρα μας και ήδη έχουν αρχίσει να γίνονται
ακυρώσεις πολλών συναυλιών.
Αύξηση εισιτηρίων τέλος...
Η οργάνωση “Ακρίβεια STOP” στη Θεσσαλονίκη κινητοποίησε
ομάδες πολιτών που βγήκαν στους δρόμους με φυλλάδια, παρακινώντας τον
κόσμο να μην πληρώσει εισιτήριο μετά τις αυξήσεις (1 ευρώ) στα εισιτήρια
των συγκοινωνιών.
Τελικά, η δυναμική του κινήματος, που παραμένει ενεργό, διεκδικώντας
μάλιστα φθηνότερες και δημόσιες συγκοινωνίες, ανάγκασε τον Οργανισμό
Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης να πάρει πίσω τις αυξήσεις.
Μοιραζόμαστε... το Μετρό!
Μπορεί να μη συνέβη ό,τι και στη συμπρωτεύουσα, αλλά οι “Ρομπέν των
εισιτηρίων” βρήκαν τη λύση στο πρόβλημα, επιφέροντας μάλιστα πτώση
3% στα έσοδα της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ.
Η πτώση που έγινε αισθητή στους υπευθύνους δεν οφειλόταν σε μείωση του
επιβατικού κοινού, αλλά στη σκέψη να μοιραζόμαστε το εισιτήριο που
διαρκεί μιάμιση ώρα. «Αφού το εισιτήριο έφτασε το 1 ευρώ, ας
εκμεταλλευτούμε τη διάρκεια της μιάμισης ώρας που μπορεί να
χρησιμοποιηθεί ξανά».
H ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ μάλιστα μίλησε για παράνομη πράξη που επιφέρει
εκτός από βαριά πρόστιμα στους παραβάτες, ακόμη και φυλάκιση 3 μηνών για
κάθε επιβάτη που δίνει το εισιτήριό του στον επόμενο.
Με μέτρο η βενζίνη
Σε ποσοστό που αγγίζει ακόμη και το 35% έχει πέσει η αγορά των
καυσίμων με τον περιορισμό των μετακινήσεων, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου
Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών.
Η μείωση των αυτοκινήτων εντός της Αθήνας, σύμφωνα με την Τροχαία,
εκτιμάται στο 5%, με τα αυτοκίνητα που διέρχονται από την Αττική
Οδό, συγκριτικά με το 2009, να είναι μειωμένα κατά 15.000
σε μηνιαία βάση.
Μείωση διέλευσης κατά 20% παρατηρείται και στα διόδια των εθνικών
οδών, με τη μείωση στη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου να εμφανίζει πτώση
κατά 10%. Σε αυτό οφείλεται και η αύξηση κατά 14% του
επιβατικού κοινού σε λεωφορεία και τρόλεϊ.
Φτηνότερα τσιγάρα ή no smoking!
Αρκετοί είναι οι καπνιστές που έκοψαν ή περιόρισαν το κάπνισμα ή
επέλεξαν πιο οικονομική μάρκα τσιγάρων μετά και την τελευταία αύξηση
στην τιμή των τσιγάρων. Σύμφωνα με στοιχεία της Πανελλήνιας
Ομοσπονδίας Περιπτερούχων, οι πωλήσεις στα ακριβά είδη καπνού
μειώθηκαν κατά 15% το πρώτο τρίμηνο του 2010.
Πηγές από τον κλάδο των πρατηριούχων καπνοπωλών αναφέρουν ακόμη και μία
πιθανή μείωση της τάξης του 30% μέχρι τέλος του χρόνου.
Πάγιο ΕΡΤ... προς αποφυγή
Με δειλά βήματα μέσω διαδικτύου έκανε την εμφάνισή του το κίνημα “Δεν
πληρώνω ΕΡΤ”, με τους πολίτες να συμβουλεύονται ακόμα και νομικούς
ώστε να μην πληρώνουν το πάγιο τέλος στους λογαριασμούς της ΔΕΗ.
Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που προσφεύγουν στο Ταμείο
Παρακαταθηκών και Δανείων για να πληρώσουν τη ΔΕΗ, χωρίς το
τέλος της ΕΡΤ.
«Η διαδικασία που μπορεί κάποιος να ακολουθήσει για να μην πληρώνει
την ΕΡΤ μέσω λογαριασμού της ΔΕΗ έχει να κάνει με την
άρνηση αναγνώρισης χρέους. Δηλαδή: εάν κάποιος σου χρεώνει μια υπηρεσία ή
ένα προϊόν που εσύ δεν θέλεις να χρησιμοποιήσεις (για παράδειγμα,
τηλεοπτικό πρόγραμμα), μαζί με μια υπηρεσία που αποδέχεσαι και
χρησιμοποιείς (για παράδειγμα ηλεκτρικό ρεύμα) με ένα ενιαίο τιμολόγιο,
λογαριασμό ή οτιδήποτε, μπορείς να απαιτήσεις να πληρώσεις μόνο το
δεύτερο.
Σε περίπτωση που ο πιστωτής δεν δεχτεί την πληρωμή, πηγαίνεις στο
Παρακαταθηκών και Δανείων και καταθέτεις μόνον το ποσό
της υπηρεσίας που αποδέχεσαι και όχι το υπόλοιπο», υπήρξε η συμβουλή
που κυκλοφόρησε μέσω blog, μετά τη δημοσιοποίηση των προκλητικών μισθών
στελεχών και υπαλλήλων της ΕΡΤ.
Μειώνουν τα... τσουγκρίσματα
Με πτώση 10% έκλεισε η αγορά του αλκοόλ, με την πτώση στα μπαρ
και τα κέντρα διασκέδασης να αντιμετωπίζει ακόμα μεγαλύτερη μείωση στην
κατανάλωση (20%), ενώ στο 5% κυμάνθηκε η πτώση στα σούπερ
μάρκετ.
Ειδικότερα, το εισαγόμενο ουίσκι, που καλύπτει το 40% της
κατανάλωσης, σύμφωνα με κλαδική έρευνα της ICAP, σημείωσε μετά
και την τελευταία φορολόγηση επιπλέον πτώση τις πωλήσεις του που
εκτιμάται γύρω στο 8%.
Βέβαια, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της ίδιας εταιρείας για την εγχώρια
αγορά μπίρας, εκτιμάται πως, λόγω της μείωσης του διαθέσιμου
εισοδήματος των νοικοκυριών, θα υπάρξει πίεση και στις “ξανθές”. Η
αναμενόμενη πτώση, πάντως, θεωρητικά θα λειτουργήσει εις βάρος της
λεγόμενης «κρύας αγοράς» (μπαρ, καφετέριες) και υπέρ της «ζεστής»
(σουπερμάρκετ)
cosmo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου