skip to main |
skip to sidebar
«Ο Νταλί ήταν ο πιο ευφυής άνθρωπος που γνώρισα. Ενας πραγµατικά
εκπληκτικός καλλιτέχνης. Είχε όµως και τη σκοτεινή του πλευρά. Ηταν
ηδονοβλεψίας και απολάµβανε τα όργια. Πλήρωνε ανθρώπους για να κάνουν
σεξ µπροστά του. Μπορεί να µην ήταν πολύ σηµαντικό, αλλά ήταν
αναµφισβήτητα κοµµάτι του εαυτού του» λέει στους «Sunday Τimes» ο Οσκαρ
Τάσκετς, ο άνθρωπος που βοήθησε τον σπουδαίο σουρεαλιστή καλλιτέχνη, τον
Σαλβαντόρ Νταλί, να φτιάξει το διασηµότερο ίσως έργο του: να
«µετατρέψει» τα χείλια της Μέι Ουέστ σε... καναπέ.
Αν άκουγε το
Ιδρυµα Γκαλά - Νταλί τον 68χρονο αρχιτέκτονα που ζει στη Βαρκελώνη να
κάνει τις παραπάνω δηλώσεις σίγουρα θα τον αναζητούσε για να του
βάλει... πιπέρι στο στόµα, καθώς έχει αναλάβει µετά τον θάνατό του να
διαχειριστεί το έργο και την κληρονοµιά του. Μόνο που σύµφωνα µε πολλούς
πλέον έχει µετατραπεί σε έναν οργανισµό λογοκρισίας, καθώς προσπαθεί να
σταµατήσει οτιδήποτε θεωρεί πως µπορεί να αµαυρώσει τη φήµη του
ανατρεπτικού και εκκεντρικού καλλιτέχνη, δεδοµένου ότι τέτοιες φήµες
µπορεί να έχουν αντίκτυπο και στην αξία των έργων του.
«Συµπεριφέρεται
σαν χήρα που προσπαθεί να αγιοποιήσει την εικόνα ενός νεκρού» συνεχίζει
ο στενός φίλος του Νταλί, ο οποίος υποστηρίζει πως η σχέση του µε το
πουριτανικό όπως το χαρακτηρίζει Ιδρυµα είναι του τύπου «από µακριά
κι αγαπηµένοι». «Από επιχειρηµατικής πλευράς είναι κατανοητό, αλλά από
καλλιτεχνικής;» αναρωτιέται.
«Του άρεσε να παίζει µε τους
ανθρώπους σαν να ήταν πιόνια στο σκάκι», επισηµαίνει η Κάθριν Μουρ
χήρα του γραµµατέα του Νταλί επί σειρά ετών Πίτερ Μουρ (γνωστού και ως
«υπουργού άµυνας» λόγω της προϋπηρεσίας του στην υπηρεσία πληροφορίων
του στρατού), ο οποίος απολύθηκε το 1975 όταν η µούσα του Νταλί, Γκαλά,
απαίτησε την αντικατάστασή του από έναν «νεώτερο και πιο ωραίο, καθώς το
πάθος της για τους νέους άνδρες δεν την εγκατέλειψε ώς το θάνατό της»
(το 1982 σε ηλικία 87 ετών).
Πολλά όµως από τα πάθη που
αποδίδονται στον Νταλί δεν ήταν αποκλειστικά δικά του, αλλά της Γκαλά.
Εκείνη ήταν που έφερνε τους εραστές της ενώπιόν του, αλλά κι εκείνη που
είχε τρελό πάθος για το χρήµα. «Κάθε πρωί µετά το πρόγευµα, µου αρέσει
να ξεκινάω τη µέρα µου κερδίζοντας 20.000 δολάρια» έλεγε η Γκαλά που
«λάτρευε το χρήµα όπως ο αλκοολικός το ποτό». Και ενώ εκείνη έχανε τον
έλεγχο, στον Νταλί κόλλησε ο Αντρέ Μπρετόν το παρατσούκλι «Αvida
Dollars» (απληστία για δολάρια) αναγραµµατίζοντας το όνοµά του
Salvador Dali.
tanea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου